Vinkit kevätflunssan taltuttamiseen

2 kommenttia
Nyt kun itse olen pikkuhiljaa saanut oman kevätflunssani taltutettua, ajattelin tulla kertomaan omat ja asiantuntijoiden vinkit siihen, miten flunssan kourista saattaa päästä hiukan helpommalla. Flunssa on ikävä tauti, joka iskee yleensä kaikista varotoimenpiteistä huolimatta jossain vaiheessa vuotta. Vaikka flunssalta on vaikea välttyä kokonaan, eikä siihen ole varsinaista parannuskeinoa, voi sen kestoa kuitenkin onnistua lyhentämään muutamalla yksinkertaisella kikalla.

Vitamiinit

C-vitamiini ei estä flunssaa saapumasta, mutta saattaa lyhentää sen kestoa jopa vuorokaudella. B6-vitamiini sen sijaan tehostaa C-vitamiinin vaikutusta. Lisäksi säännöllisesti nautittuna maitohappobakteerit vahvistavat vastustuskykyä ja saattavat myös lieventää flunssan oireita sen yllättäessä. 

Sinkki

Kaksi tablettia 2-3 kertaa vuorokaudessa 3-4 päivän ajan. Perusterveellä ihmisellä sinkki voi lyhentää flunssan oireiden kestoa ja voimakkuutta, jos sitä imeskellään vuorokauden sisällä ensimmäisten oireiden ilmaantumisesta. Sinkkiasetaatti on tutkimusten mukaan parhaiten tehoava yhdiste imeskelytabletissa.

Käsihygienia

Pese käsiä ennemmin liikaa kuin liian vähän. Joka kerta kun tulee kotiin tai kylään, kannattaa kädet pestä ensimmäisenä. Kunnon saippuapesu kannattaa opettaa myös lapsille. Kädet kannattaa pestä myös jokaisen niistämiskerran jälkeen, ettei levitä pöpöjä ympäriinsä.

Niistäminen

Niistä yhteen paperiin vain kerran ja heitä nenäliina käytön jälkeen heti roskikseen. Näin estät jälleen pöpöjen leviämisen muihin perheenjäseniin ja uudelleen itseesi, ja todennäköisesti lyhennät flunssan kestoa.

Juominen

Nauti runsaasti nesteitä. Nesteet huuhtovat haitallisia epäpuhtauksia ja myrkkyjä elimistöstä sekä avustavat liman tuotannossa. Ei ole väliä nautitko juomasi kuumana vai kylmänä, kunhan juot riittävästi. Kylmä juoma voi tuoda helpotusta kurkkukipuun, kun taas kuuman marjamehun tai teen höyry auttaa nenän tukkoisuuteen.


Lepo

Paras ja tehokkain keino parannella flunssaa on riittävä lepo. Anna itsellesi lupa vain olla ja levätä. Unohda kotityöt kunnes olosi on parempi ja muista nukkua yöllä riittävästi, mikäli päiväunien ottaminen ei ole mahdollista.

Näillä jipoilla olen onnistunut pitämään flunssani kohtuullisen lyhyenä ja pahin on yleensä ohi jo vuorokaudessa. Tsemppiä ja paranemisia kaikille nuhanenille, toivottavasti näistä vinkkivitosista on apua myös teille.

2 kommenttia

  1. Hyviä vinkkejä! :)

    Aikalailla samoja, mitä itsekin tulee käytettyä. Viime kuukausien aikana mulle on pari kertaa meinannut flunssa tulla, mutta oireet ovat menneet vajaassa vuorokaudessa ohi :) Extra-annoksia c-vitamiinia, paljon juomista, maitohappobakteereita ✌

    http://polyapinnoilla.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eli hyväksi todettuja myös siellä! Mulla tullut ainakin oikein ahaa-elämyksiä kun olen huomannut flunssien kestävän lyhyemmän aikaa, sekä olleen myös oireiltaan lievempiä! :)

      Poista

Lukijat ovat blogin suola ja kommentit pippuri. Kiitos kun kommentoit!