Mielen ja kehon hallintaa joogan avulla

Ei kommentteja


Kaupallinen yhteistyö: Yoga Nordic

Jooga on tuhansia vuosia vanha monimuotoinen liikuntamuoto, joka on alunperin kehitetty Intiassa. Jooga perustuu erilaisiin asentoharjoituksiin, eli asanoihin, sekä meditaatioon ja sen tarkoituksena on rentouttaa, sekä antaa keholle ja mielelle sen tarvitsemaa terapiaa. Joogassa keskitytään ihmiseen kokonaisvaltaisesti; Kehoon, mieleen ja sieluun, sekä pyritään vapautumaan häiriötekijöistä ja saavuttamaan oma sisäinen rauha.

Jooga on erittäin monimuotoinen laji, ja joogan merkitykset ovat muuttuneet sen pitkän historian aikana huomattavasti eri aikakausina. Myös eri ihmisille jooga voi tarkoittaa eri asioita. Itselläni oli haaveena aloittaa joogaharrastus selkeyttämään ja nollaamaan omia ajatuksia, sekä mahdollisuutena päästä rauhoittumaan ja rentouttamaan hektisen lapsiperhearjen myllerryksessä. 

Sainkin aivan loistavan tilaisuuden kun pääsin Yoga Nordicille kokeilemaan heidän tarjoamiaan joogatunteja. Valitettavasti en päässyt harjoituksiin yhtä usein mitä olisin halunnut, mutta ne kerrat mitä osallistuin joogatunneille, olivat kertakaikkiaan ihania ja rentouttavia. Yoga Nordicin Turun sali sijaitsee Hansakorttelissa, 4. kerroksessa Kristiinankadun puolella. Turun lisäksi Yoga Nordic studiot sijaitsevat Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla. Studio aukeaa aina puoli tuntia ennen tunnin alkamista, tarkoituksena rauhoittaa tila ja ympäristö ennen alkavaa harjoitusta. Tunnille kannattaakin aina saapua hyvissä ajoin, Matti Myöhäsiä ei nimittäin päästetä sisään tunnin jo alettua, rauhallisen tunnelman ja ilmapiirin säilyttämiseksi.

Joogan tehokkuus riippuu paljolti siitä, minkälaisia harjoituksia tehdään ja kuinka usein.  Asanaharjoittelun on todettu muun muassa parantavan lihaskuntoa ja notkeutta, sekä kehittävän tasapainoa. Joogan on myös katsottu vaikuttavan terveyteen sitä kautta, että se lievittää stressiä ja kohentaa mielialaa, jonka seurauksena ihminen elää aiempaa aktiivisemmin ja muun muassa syö vähemmän. Jooga sopii kaikille ikään, kuntoon ja kokoon katsomatta. Lajista tekee kiehtovan juuri se, että sitä voi harjoittaa oikeastaan missä ja milloin tahansa, kuka tahansa ja aina omaa kroppaansa kuunnellen ja omien voimavarojensa mukaan. Tunnille mennessä kannattaakin ohjaajalle mainita, mikäli olet ensikertalainen. Näin ohjaaja osaa ottaa sinut erityisesti huomioon tunnin aikana.

HOT JOOGA 

Hot Jooga, eli kuuma jooga on Yoga Nordicin kehittämä toimintakonsepti, joka saapui Suomeen 2004 Yoga Nordicin tuomana ja valloitti tiensä arktisen kansamme sydämiin.

Hot jooga -harjoitus aloitetaan lattialta ja noustaan asteittain kohti seisoma-asentoja, joissa tutustutaan omaan tasapainoon ja myös kehitetään sitä. Lattiasarjassa tehdään sekä kehoa voimistavia kuin  kroppaa lempeästi avaavia liikkeitä. Tunnin energia on rauhallinen ja hellii sekä mieltä että kehoa. Kokonaisuutena tunti sopii niin kehon kuntoutukseen, joogaan tutustuville kuin myös raskaana oleville.

Hot jooga -tunnin jälkeen ajattelin, etten ole koskaan milloinkaan hikoillut niin paljon. Vaikka harjoitukset eivät ole hektisiä, vaativat ne kropalta voimaa sekä keskittymistä. Erittäin lämmin suositus tunnille!

HOT YIN JOOGA 

Hot Yin® joogatunnilla pidämme joogahuoneessa lempeää lämpöä n. +30°C, joka tukee harjoitusta ja auttaa kehoa rentoutumaan. 

Yin joogan liikkeet vaikuttavat kehossa alueisiin, joissa on eniten sidekudosta, eli selkärankaan ja selänl ihaksiin, lantion seutuun, sekä käsiin ja jalkoihin. Yhdessä asanassa ollaan 1-5 minuuttia kerrallaan. Yin joogan avaava ja rentouttava harjoitus tukee hyvin muuta liikuntaa ja auttaa kehoa palautumaan liikuntasuorituksista. Tunti sopii täydellisesti ensikertalaisille, istumatyötätekeville sekä aktiiviurheilijoille. 

Oma ensikosketukseni ohjattuun joogatuntiin Yoga Nordicilla olikin juuri Hot Yin Jooga. Kuten tuntikuvauksessakin kerrotaan, tunti todellakin sopii vasta-alkajalle, eikä itselleni tullut tunnin aikana kertaakaan olo, että en osaisi jotain liikettä. Tähän auttoi muun muassa ohjaajan kannustus keskittymään ainoastaan omaan tekemiseen, vilkuilematta muiden suorituksia. Itselläni on ainakin ollut paha tapa tarkkailla ja ottaa mallia muista, mutta tällä tunnilla tein työtä käskettyä ja keskityin vain ja ainoastaan omaan tekemiseeni. Yllättävän vapauttavaa sulkea silmät kaikelta muulta ja kuunnella vain omaa kroppaansa.

Lisäksi Yoga Nordicin studiolla pääset kokeilemaan muun muassa Air Joogaa, jossa käytetään apuna katosta roikkuvaa silkkiliinaa. Air Jooga harjoitukset lisäävät liikkuvuutta, lihasvoimaa, sekä avaavat hengitystä ja hengityksen merkitystä. Osa asanaharjoituksesta tehdään perinteisesti lattialla, osittain silkkiliinassa tai kokonaan leijuen.

JOOGAA KOTONA

On ollut mahtavaa päästä kokeilemaan joogaa ohjatulle tunnille, jonka jälkeen kotona joogaaminen on saanut aivan uudet ulottuvuudet. Joogata voi siis ihan missä vain ja melkein missä vain. Lapsiperhearjen ja omien harrastusten yhteensovittaminen voi olla haasteellista, jonka vuoksi jooga onkin oivallinen keino pitää huolta omasta kehosta ja mielestä melko pienellä ponnistuksella. Jooga ei vaadi lähtemään kotoa tai tuntikausia aikaa. Jo puoli tuntia päivässä saa aikaan ihmeitä, kokeile vaikka. 


Vaikka joogassa onkin kyse oman kehon kuuntelemisesta ja jokainen tekee joogaa oman kropan ja voimavarojen mukaan, suosittelen silti aloittamaan harrastuksen käymällä ohjatulla joogatunnilla; Tämä avarsi ainakin omaa näkemystäni joogasta, sekä sen tarkoituksesta ja tavoitteellisuudesta. Ja nimenomaan siitä itsensä kuuntelemisesta.

Haluaisitko sinä kokeilla joogaa? Katso tutustumistarjoukset täältä!

 

Ei kommentteja

Lukijat ovat blogin suola ja kommentit pippuri. Kiitos kun kommentoit!