Paras aamupala on the go!

Ei kommentteja


Olen aina ollut erittäin huono syömään aamupalaa. Ainoastaan molempien tyttöjen odotusaikana aamupala oli pakollinen paha, jota ilman huono olo yllätti nopeasti, joten sitä ei vaan voinut jättää välistä vaikka olisi halunnut. Kun raskaudet ovat olleet ohi, olen molemmilla kerroilla palannut siihen samaan aamupalattomuuteen, mikä tuntuu sinänsä hassulta, koska lapsille tuo aamupala on kuitenkin joka ikinen aamu ollut pakko laittaa. Siitä huolimatta sitä ei ole tullut itse nautittua, vaikka puitteet olisivatkin olleet kohdallaan ja aamupalan syömiseen olisikin ollut aamulla jopa aikaakin.

Nyt kun aloitin työt syyskuun alussa, huomasin miten aikaiset herätykset vaikuttivat ruokahaluun ja kellon lähestyessä yhtätöistä, vatsa jo kurni ja heikottava olo alkoi hiipiä. Koska kello soi aamulla aikaisin, mutta kuitenkin niin myöhään kuin mahdollista, mikäli töihin haluaa ennättää ajoissa, ei kotona nautitulle aamupalalle valitettavasti ole jäänyt sijaa. Sen vuoksi tämä maailman paras mukaan otettava ja töissä nautittava herkku onkin ollut aamujeni pelastus. Sen voi valmistaa illalla tekeytymään jääkaappiin, aamulla nakata laukkuun ja nauttia töissä samalla kun tietokone aukeaa. Helppoa kuin mikä!



Tuorepuuron viehätys piile helppouden lisäksi siinä, että sen voi tehdä oikeastaan ihan mistä tahansa. Tuorepuuron perusta koostuu kolmesta raaka-aineesta; Puurohiutaleista, nesteestä ja massasta. Hiutaleina käytän itse lähes aina kaurahiutaleita. Nesteeksi voit valita vettä, maitoa tai piimää. Vegaaninen versio onnistuu loistavasti esimerkiksi kaura- tai mantelimaidolla. Nesteen ja hiutaleiden lisäksi tuorepuuroon voi lisätä jogurttia tai rahkaa, sekä marjoja, hedelmiä ja/tai pähkinöitä. Esimerkiksi cashewpähkinät sopivat tähän mielestäni aivan täydellisesti! Rahkan tai jogurtin voi myös mainiosti korvata maidottomilla vaihtoehdoilla ja lopputulos on vähintäänkin yhtä hyvä.


Tallenna tästä kuva puhelimeen tai tulosta vaikka jääkapin oveen muistilapuksi!

Omaan tuorepuurooni käytän kaurahiutaleiden lisäksi lähes aina maustamatonta jogurttia, chiansiemeniä ja nesteenä vettä. Tässä versiossani olen pilkkonut joukkoon myös nektariinia, joista puolet tiputtelin puuron pinnalle sen jälkeen kun muut ainesosat oli sekoitettu yhteen.

Mittasuhteet voit hyvin päättää itse, riippuen millaisesta koostumuksesta pidät. Oman tuorepuuroni mittasuhteet menevät kutakuinkin nän:

1 dl kaurahiutaleita
1 dl vettä
1 rkl chiansiemeniä
0,5 - 1 dl jogurttia

Valmis tuorepuuro annetaan tekeytyä jääkaapissa vähintään neljä tuntia, mielellään yön yli. Aamulla tuorepuuro on valmista nautittavaksi - ja pirun hyvää muuten onkin!

V I N K K I
Jos haluat valmistaa tuorepuuroa koko perheelle, kerro määrät ruokailijoiden lukumäärällä ja valmista tuorepuuro isompaan kannelliseen astiaan.

T O I N E N   V I N K K I
Vanhat kannelliset lasipurkit hyötykäyttöön! Nämä ovat ihan loistavia valmistusastioita tuorepuurolle.


Ei kommentteja

Lukijat ovat blogin suola ja kommentit pippuri. Kiitos kun kommentoit!